De digitale wereld biedt ondernemers een enorme nieuwe waaier aan mogelijkheden om te connecteren met nieuwe potentiële cliënten. Uit beschikbare bronnen blijkt dat meer dan 10 miljoen Nederlanders actief zijn op social media. Wat een opportuniteit! Om te kunnen connecteren met deze mogelijks nieuwe cliënten, moet je natuurlijk wel gevonden kunnen worden op internet en deze sociale media kanalen. Maar hoe word je als coach online beter gevonden?
Ten eerste kan je uitzoeken waar je juist gevonden wil worden. Bedenk eens waar jouw doelgroep op sociale media te vinden is. Welke platforms gebruiken ze het meest? Maar hier een lijstje van.
Wanneer je doelgroep bijvoorbeeld actief is op Instagram, maak je gemakkelijk een bedrijfspagina aan en zoek welke hashtags je doelgroep gebruikt. Graag nodig ik je uit deze ook te gebruiken in jouw posts of deze juist te gebruiken om je cliënten te zoeken om je vervolgens in de kijker te zetten door te interacteren en mogelijk te connecteren. Naast hashtags kan je ook kijken welke accounts ze volgen die aanleunen bij jouw vakgebied. Hier kan je veel inspiratie opdoen door te leren van de content die je beroepsgenoten posten. Wat werkt succesvol en wat niet? Via de volgerslijsten van deze profielen kan je dan ook weer zoeken naar nieuwe cliënten. Je kan met deze mensen van je doelgroep interacteren door ze een like te geven, reactie te plaatsen, te volgen of een direct message te sturen. Dit met de intentie om hen van waarde te zijn. Wat je hiervoor kan doen is bijvoorbeeld een oprecht compliment geven of een link naar jouw blog te bezorgen. Op je bedrijfsprofiel kun je perfect laten zien wie je bent en wat voor kennis je in huis hebt.
Gebruik de kracht van Google en wordt online beter gevonden
Mocht Google mee op je lijstje staan waar je doelgroep gebruik van maakt (wat 99.9% zeker is), kan het interessant zijn om de content op je website af te stemmen op de zoektermen die potentiële cliënten zouden gebruiken om de oplossing voor hun pijn of behoefte te vinden. Door interessante artikelen te plaatsen op jouw website, met verwerking van trefwoorden, maak je jouw website beter vindbaar voor jouw doelgroep. Om een interessante top positie te bemachtigen in de Google zoekresultaten is SEO (Search Engine Optimization) van toepassing. Dit bestaat uit on-page en off-page optimalisatie. Waarbij blog artikelen met interessante zoekwoorden een waardevolle bijdrage levert aan de on-page optimalisatie.
Welke communicatie kanalen gebruik jezelf graag?
Naast het maken van een lijstje (en de implementatie er van) nodig ik je ook uit om eens na te gaan welke communicatie kanalen je zelf prettig vindt om te gebruiken. Ben je een fanaat van podcasts en luister je graag naar muziek? Dan is de kans groot dat je auditief bent ingesteld en geluidsprikkels je het meeste stimuleren. Wanneer je doelgroep ook een auditieve voorkeur heeft en je hier jouw marketing communicatie op afstemt dan gaat er automatisch meer verbinding ontstaan tussen jou en je doelpubliek. In termen van NLP (Neurolinguistic Programming) noemen we dit concept het ‘voorkeur representatie systeem’. Het kan zijn dat bij een persoon voorkeur van meerdere zintuigen dicht bij elkaar liggen maar meestal is er één overheersend. Dit kan auditief (alles omtrent geluid), visueel (visuele waarneming) of kinesthetisch (gevoel) zijn. Bij gebruik van deze wetenschap in marketing communicatie vergroot de kans dat je mensen aantrekt die het beste bij jou passen, je ideale klant als het ware. Een voorkeur voor een ‘auditief digitaal’ persoon is bijvoorbeeld iemand die vooral cognitief georiënteerd is en feiten en wetenschap vaak interessant vindt. Wil je graag weten wat jouw voorkeurswaarneming is? Doe dan de test en Klik Hier
Hopelijk heeft dit artikel een bijdrage mogen leveren aan de vraag; Hoe word je als coach online beter gevonden?
En zo niet mag je altijd een berichtje versturen, ik ben er om je te helpen!