Coaching en marketing, gaat dat samen? Het antwoord hierop is afhankelijk vanuit welk perspectief je het bekijkt. In mijn visie is het voor een ondernemer onlosmakend aan elkaar verbonden. Vele coaches hebben een aversie met het commercialiseren van hun diensten en de bijhorende marketing. In dit artikel ligt ik een ander perspectief toe, hoe deze eigenlijk perfect hand in hand gaan en waarom deze combinatie net een krachtbron is in het bereiken van je doelen als coach!
Wat houdt marketing in?
Laten we eerst beginnen met ‘marketing’ te definiëren. Marketing wordt omschreven als het verkrijgen van een marktaandeel. ‘Market getting’ zou je het ook kunnen noemen. Dit marktaandeel kan je op verschillende manieren verkrijgen. Er zijn hier duizend wegen die leiden naar Rome, van online campagnes tot social media marketing en mond-tot-mond reclame. De mogelijkheden zijn eindeloos.
Marketing in combinatie met Coaching
Ook al zijn er duizend wegen die leiden tot Rome, toch zijn er een aantal specifieke wegen die het meest efficiënt, het kortste of meest comfortabel zijn. Om deze specifieke wegen te identificeren en te achterhalen hoe deze weg het best kan worden afgelegd, is de combinatie van de expertises van een marketing deskundige en een coach met een goed werkend kompas.
De eerste stap van succesvolle marketing is bewustwording. Er zijn een hele hoop dingen die we niet weten of niet bewust van zijn. Dit kan zijn door een gebrek aan ervaring, maar vaker een kwestie van een blinde vlek die we zelf niet zien. Een coach is dé ideale partner om je te helpen zaken vanuit een ander perspectief te bekijken en de blinde vlek te zien. Wat de kans aanzienlijk vergoot dat je nieuwe mogelijkheden ziet binnen jouw ondernemerschap.
Doe wat je zegt en zeg wat je doet!
Bewustwording van mogelijkheden, gecombineerd met integriteit en actie zijn absolute basis principes om succes te creëren. Integriteit is een begrip dat staat voor ‘doen wat je zegt, en zeggen wat je doet’. In de praktijk komt dit neer op jezelf aan je woorden te houden, dat men op je kan rekenen en je vertrouwt. Dit is niet enkel naar andere mensen toe, maar ook naar jezelf. Wanneer je kijkt naar succesvolle mensen zie je steeds deze drie factoren (bewustwording, integriteit en actie) de basis vormen van hun succes. Kijk bijvoorbeeld naar topsporters. Ze zijn zich bewust van hun eigen krachten, zwakheden en technieken. Ze hebben een doel om te winnen en zijn integer om vervolgens de nodige acties te ondernemen om dat ook daadwerkelijk te behalen.
De grootste belemmering voor deze acties is de innerlijke conversatie die zich afspeelt in ons hoofd. Wanneer deze negatief of angstig is kan deze blokkerend werken in je ontwikkeling als mens en ondernemer. Jouw Facoriete Coach kan je helpen om anders om te gaan met dat stemmetje zodat je de resultaten kunt behalen die je wenst en mentale hindernissen te doorstaan.
Onderneem, ontwikkel en groei
Zodra actie ondernomen wordt, begint ook verdere ontwikkeling en groei. Dit gaat met vallen en opstaan. Een coach kan je begeleiden in de leerproces zodat je weer sneller op staat en bewust bent van de oorzaak. Net zoals het leven en ondernemen een leerproces is, is marketing dit ook. Het leren wat werkt en wat niet in de specifieke situatie is trail en error. Dankzij de mensenkennis van een coach (wat een belangrijke competentie is bij de marketing, cliënten zijn namelijk net mensen) kan dit proces worden geoptimaliseerd zodat men sneller kan leren en groeien.
Coaching en marketing gaan hand in hand, en dankzij deze samenwerking kunnen de juiste wegen worden genomen, de optimale acties worden genomen en het grootst mogelijk potentiële succes worden bereikt! Jouw Favoriete Coach ondersteunt je graag dit te bereiken.