Help ik heb het druk! Goeie titel al zeg ik het zelf. De meeste mensen die een burn-out hebben zouden baat gehad hebben bij het stellen van deze vraag. Maar wat als je het nu zo ontzettend druk hebt als solo-ondernemer? Moet je dan personeel aannemen? Voordat je eraan denkt om personeel aan te nemen zou ik je graag uit willen nodigen om de volgende suggesties eens te lezen en een weloverwogen besluit te nemen.
Wees brutaal eerlijk naar jezelf
Waar heb je het druk mee? In 99% van de gevallen zijn we druk met veel dingen die weinig prioriteit hebben. In dat geval is het een kwestie van prioriteiten stellen, dat ruimte zal geven.
Zeg nee tegen opdrachten
Een tweede suggestie die gelijk de meest praktische is, is het woord nee zeggen. Mensen die het druk hebben vinden het wellicht fijn om het druk te hebben en zeggen daarom vaak ja, maar als je dat te vaak doet en de taken waarop je ja zegt groeien, moet je op den duur prioriteiten stellen en dan werkt ‘nee’ ook heel effectief. Wellicht niet altijd handig maar ik nodig je graag uit om het eens toe te passen.
Kijk wat je doet in een week
Houd een week eerlijk bij waar je mee bezig bent. Noteer dit en maak het einde van de week visueel zodat je in een oogopslag kunt zien wat je die week hebt gedaan. Geef de taken een cijfer op basis van prioriteit, dit werkt overigens prettig wanneer daar iemand bij zit die een kritische noot mee kan geven. De taken die je de meeste prioriteiten hebt gegeven kunnen wellicht efficiënter.
Wees wederom heel erg eerlijk naar jezelf en vraag je af of je die tijd 100% productief bent geweest of dat je mogelijk dingen anders kunt doen om meer voor elkaar te krijgen. De taken die minder prioriteit kregen, kijk of je die uit kunt besteden. Mogelijk aan een virtueel assistent bijvoorbeeld. Voor een betaalbare virtuele assistent zou ik eens aanbevelen om op Fiverr te kijken. Een wereldwijde marktplaats voor diensten. Die kan je van alles laten doen waar jij geen tijd voor hebt en vaak ook nog voor een veel lagere prijs dan jij in die tijd dat hij of zij voor je werkt kunt factureren aan jouw klanten. Een dubbele winst dus!
Communicatie momenten
Ook kun je wellicht eens kritisch kijken naar jouw communicatie momenten zoals mailen, bellen, Whatsappen of Facebooken. Beperk dit tot bepaalde tijden en breng structuur aan in jouw communicatie zodat andere weten wanneer ze jou het best kunnen bereiken. Wat betreft mailverkeer zou ik ook zeker in overweging nemen om de verzender te vragen om de mogelijke vraag zodanige te stellen zodat deze met één zin of met een ja of nee te beantwoorden is. Dit scheelt enorm veel tijd en kan ontzettend effectief werken. Mocht je nog meer suggesties kunnen gebruiken raad ik aan om het boek van Timothy Ferris te lezen: de 4-urige werkweek. Lees het boek, pas elementen toe die voor jou werken en zeg doei tegen; Help ik heb het druk!
Kortom we hebben allemaal een 24 uur durende dag. De een krijgt heel veel gemanifesteerd terwijl de ander zijn dag te kort is. Wees kritisch waar jij jouw tijd aan besteed want voor je het weet is de tijd voorbij. En wat je vandaag had kunnen doen hoeft morgen niet meer te gebeuren. Blijf hierbij in lijn met jezelf. Voel en sta ook regelmatig stil. Want van jezelf voorbijlopen wordt niemand vrolijk en de recuperatie tijd van een flinke burn-out duurt vele malen langer.
Kun je hulp gebruiken om je prioriteiten beter te stellen of haal je minder voldoening uit je onderneming in zijn huidige vorm? En kost het zoveel energie? Dan is de kans groot dat wat je onderneemt niet in lijn ligt met jouw verlangens. Ik ben ervaringsdeskundige en help je graag met mijn kennis en ervaring. Help ik heb het druk, tijd voor verandering? Klik hier en kom in contact voor een vrijblijvende kennismaking.