Je hebt je coaching business opgestart en staat klaar in de startblokken om er een succesvolle onderneming van te maken. De enige vraag is nu: welke richting en welke wegen ga je nemen om dit realiteit te maken? Er is jammer genoeg geen magische formule of universeel antwoord op deze vraag aangezien iedere coach, cliënt en situatie uniek is. Er zijn echter wel een aantal inzichten die de kans op succes ontzettend kunnen verhogen. Ik zet ze voor jou even op een rijtje:
- Wees authentiek. Als hetgene wat je doet en zegt in één lijn ligt met jou normen, waarden en overtuigingen loopt alles gestroomlijnd. Een simpele theorie gebaseerd op wetenschappelijk inzicht: een rechte lijn, is het meest efficiënt.
- Wees integer. Integriteit staat voor ‘doen wat je zegt en zeggen wat je doet’. Volgens de dikke Mr. Van Dale is de definitie ‘eerlijkheid, onkreukbaarheid’. Het is als het ware de bouwsteen van vertrouwen en een gevoel van veiligheid, wat zorgt voor een stevige fundering voor de relatie met je coachee en iedereen waarmee je zaken doet.
- Kies om gekozen te worden. Bepaal voor welke cliënten je er bent en voor welke niet gebaseerd op jouw eigen expertise, kwaliteiten en uniekheid. Hierdoor kiezen mensen bewuster voor jou en kan je een grotere toegevoegde waarde zijn.
- Afstand verkleinen. Hoe kleiner je de afstand maakt tussen jou en je potentiële cliënten, hoe minder energie het kost om ze aan te trekken. Dit doe je door bv. je website goed vindbaar te maken op specifieke trefwoorden waar je doelgroep naar zoekt, je kantoor of spreekuur te houden op een specifieke locatie waar jouw doelgroep zich bevind of door aanwezig te zijn op sociale media waar je doelgroep actief is.
- Pas de wet van wederkerigheid toe. Wie geeft, die verweeft. Mensen iets geven (hoe klein ook), resulteert meestal in intuïtie om iets terug geven om de balans te herstellen. Experimenteer eens met mensen meer te begroeten. Hiervoor kan je 2/4 regel toepassen. Is er iemand binnen de 4 meter, lach eens vriendelijk. Is er iemand binnen de 2 meter, zeg goedendag. Of ga een stap verder en geef iemand een complimentje of bedank de ander oprecht. Je gaat merken dat je automatisch positieve reacties, erkenning en waardering terug krijgt. Cliënten zijn eigenlijk net mensen. Ik nodig je uit eens te bedenken wat je jouw doelgroep kunt geven dat ze kunnen waarderen. Door deze universele wet structureel toe te passen, creëer je de kracht van wederkerigheid met mooie resultaten als gevolg.
- Reflecteer je waarde in je vraagprijs. Bij een hogere prijs wordt vaak aangenomen dat het ook beter is. Kijk maar naar dure modemerken die eigenlijk werken met exact dezelfde stoffen als de voordeligere merken. Prijs is een emotie. Ik nodig je uit om geen laag tarief aan te nemen om meer cliënten te krijgen, soms is het tegendeel waar. Bijkomend zal het ook niet altijd helpend zijn voor je cliënten om je diensten voordelig aan te bieden. Hoe hoger het bedrag, hoe serieuzer de ander om zal gaan met het traject. De commitment is essentieel bij verandering en vaak groter bij een hoger bedrag. Hoe hoger het commitment, hoe groter de kans is dat de cliënt haar coaching doelen realiseert en hoe waardevoller de uiteindelijke investering zal zijn. Het is hierbij wel belangrijk om een prijsstelling aan te nemen die bij jouw resoneert. Graag nodig ik je uit om gedurende jouw ondernemerschap en trajecten na te gaan hoe je nog meer van waarde kunt zijn voor cliënten. Denk bijvoorbeeld aan een online ebook, video’s, blogs of een mooi werkboekje met waardevolle vragen en inzichten. Zodat je blijft reflecteren en optimaliseren zodat je ook kunt blijven groeien in het ondersteunen van onderen en jouw ondernemersresultaat. Tweemaal winst dus!
Dankzij deze zes tips ben je niet één, maar al een aanzienlijk aantal stappen verder op weg om van je coachingszaak een succesvolle onderneming te maken. Wanneer je graag nog verder wilt raken op de weg of meer hulp wenst bij de uitvoering van deze stappen, mag je me altijd vrijblijvend contacteren.