Wil je graag je coachingsbusiness meer in de kijker zetten, maar heb je een beperkt budget voor marketing? Dan ben je nu het perfecte artikel aan het lezen! In deze post leg ik je een aantal manieren uit hoe je je visibiliteit kunt verhogen en veel nieuwe potentiële cliënten kunt aantrekken zonder ook maar iets uit te geven. Deze No-budget marketing mogelijkheden zijn goed voor je klantenbestand én je portemonnee!
Online marketing kanalen
In de moderne wereld van vandaag zitten veel mensen op sociale media. Dit zorgt voor een enorme bron van potentiële cliënten die je makkelijk en kosteloos kunt bereiken en benaderen. Naast cliënten kan je hier ook eenvoudig met mensen uit je vakgebied connecteren. Via de zoekmachine of social media ben je binnen een paar klikken bij de juiste pagina of persoon. De no-budget marketing mogelijkheden zijn hier eindeloos. Je kan bijvoorbeeld via het internet je vakgenoten uitnodigen om in gesprek te gaan of samen een lezing te organiseren (en hier ook online mensen voor uit te nodigen).
Een ander voorbeeld van het gebruik van gratis zoekmachine marketing is het aanmaken van een Google Business pagina. Vele cliënten beginnen hun zoektocht via Google, dus zorg er voor dat je hier vindbaar bent. Update je Google pagina met je logo, referenties, foto’s en voldoende informatie. Op deze manier kom je ook hoger in de zoekresultaten. Een derde voorbeeld is het zorgen voor een website. WordPress is een heel prettig en gebruiksvriendelijk platform. Je kan hier gratis op een makkelijke manier een aansprekende website creëren.
Al deze zaken zijn relatief eenvoudig te implementeren en liggen zo voor het grijpen. Er is maar één ding dat ons hier in de weg kan staan, namelijk de eigen weerstand die we zelf creëren en dus ook weer onszelf kunnen ontnemen. Het enige wat je moet doen is beginnen met de eerste stap te zetten en dat is; actie ondernemen!
Wil je graag meer te weten komen over de online marketing mogelijkheden? Neem zeker eens een kijkje naar dit artikel: Hoe word je als coach online beter gevonden?
Reflecteer en leer
Verplaats jezelf eens in de rol van je cliënt. Op welke plaatsen zou je dan komen, zowel fysiek als online? Dit geeft je nieuwe informatie over waar je potentiële cliënten kunt ontmoeten. Bedenk ook eens wat je als cliënt zou waarderen. Bekijk sites van andere vakgenoten en hoe zij communiceren. Wat zou je door de ogen van je cliënt fijn vinden om hier te lezen? Welke aspecten spreken je aan? Deze oefening werkt inspirerend en geeft gratis informatie en inzichten in wat je zelf kunt ondernemen om jouw doelgroep van waarde te zijn en hoe je dit over kunt brengen.
De kracht van co-branding
Mijn opvatting is, we hebben meer hersenen buiten ons hoofd dan in onze hoofd. Door je krachten te bundelen met andere ondernemers of authoriteiten kan je je bereik en eigen authoriteit vergroten. Hiernaast kan het ook heel leerrijk zijn om met andere vakgenoten te connecteren. Sociale media is het een heel handige tool voor. Zo kan je bv. andere ondernemers uitnodigen voor een interview en dit dan verwerken in een video, blog post, podcast..
Durf te vragen
De gouden regels is: een nee heb je, een ja kun je krijgen. In deze zin zit er dan altijd progressie bij het ondernemen van actie. Deze actie, geruggesteund door respect en je eigen toegevoegde waarde is dé succesformule om te verkrijgen wat je wilt. Zo heb ik in het verleden ooit eens voor ongeveer €200.000 aan omzet gerealiseerd door lokale marketing concepten voor supermarkten. Simpelweg door een leverancier van de lokale supermarkt uit de regio te contacteren, verbinding met hem te maken, hem van toegevoegde waarde te voorzien en vervolgens te vragen of hij me in connectie kon brengen met een lokale Jumbo supermarkt en zo verder. Wie waagt, die wint!
Creëer waardevolle content
De kennis die in jouw hoofd zit, kan de ander niet waarnemen. Het creëren van blogs, artikelen, video’s of podcasts is een goede manier om je expertise te delen met de wereld. Je kan ook gebruik maken van niet-digitale kanalen zoals je artikelen in een weekblad of magazine. Houd bij het creëren van de content in het achterhoofd wat je doelgroep interessant vindt en inspireert. Wees van toegevoegde waarde, maar zorg ook dat de honger blijft bestaan om met je in contact te komen. Doe dit vooral op een manier die voor jou het beste past.
Vergroot je netwerk
Eerder hebben we al besproken hoe je via sociale media meer connecties kunt leggen. Dit kan je natuurlijk ook face-to-face doen. Wanneer je hier nog een aantal stappen verder in wilt gaan, kan je vrijblijvend eens kennismaken met zakelijke netwerken. Deze netwerken organiseren regelmatig bijeenkomsten waar vele mensen samen zijn. Dit is de uitgelezen plek om jouw netwerk te vergroten. Het ideaalst is om eens op te zoeken bij welke bijeenkomsten veel mensen van jouw doelgroep aanwezig zijn. Hier kan je enorm veel potentiële cliënten ontmoeten!
Een voorbeeld van een bekend netwerk is het BNI-netwerk. BNI-leden behoren misschien niet altijd persé bij je doelgroep, maar aangezien de leden heel actieve netwerkers zijn kunnen deze je wel makkelijk in contact brengen met mensen die wel deel uitmaken van je doelpubliek. Je kan hier altijd eens vrijblijvend gaan kijken. De bedoeling hier is dat je jezelf voorstelt aan de hand van een 1 minuut durende pitch met hieraan een zoekvraag gekoppeld. Meer info over deze bijeenkomsten vind je op BNI Nederland.
Heb je bovenstaande tips succesvol toegepast? Dan is de kans groot dat je jouw naam bij verschillende mensen onder de aandacht hebt gebracht waardoor er wellicht vele mooie zaken uit zijn voort gekomen. Mocht dit niet het geval zijn, dan heb je toch al een zaadje geplant wat met de nodige aandacht zal ontkiemen en verder zal groeien!
Was dit artikel; ‘Hoe je ‘No-budget marketing’ mogelijkheden toepast’ nuttig? Verbind er direct een actie aan voor jezelf en transformeer de kennis om in resultaat. Succes en veel plezier met de toepassing!